Wat is jouw rol bij YourUX?
Lead UX-research en onderzoeker.
Wat is daar zo leuk aan?
Soms wordt gedacht dat ons werk gaat over websites en apps, maar in de kern gaat het over mensen - en hoe zij op een ontwerp of vraagstuk reageren. Wat mensen denken, doen, verwachten en willen is nooit 100% voorspelbaar. Daarom is user experience onderzoek doen zo leuk en daarom blijft het ook altijd nuttig en interessant, zelfs na 15 jaar in het vak.
Hoe ben je bij YourUX terechtgekomen?
Ik ben als UX-expert aangetrokken om samen met Maarten de koers voor YourUX uit te stippelen. Ik heb een voorliefde voor onderzoek waarmee we kansen voor een merk of organisatie op de kaart zetten (zoals customer journey, of behoefte onderzoek) en onderzoek waarmee we scrumteams helpen om in één keer raak te schieten als ze een nieuwe dienst of feature gaan lanceren (met bijvoorbeeld een concept validatie, een prototype test of een usability onderzoek).
Je ziet bij deze vormen van onderzoek hoe we als externen, met een objectieve frisse blik en oprechte nieuwsgierigheid heel snel tot de kern kunnen komen en
blootleggen waarom iets wel of niet werkt. Met YourUX behoud je de onafhankelijkheid die je niet hebt wanneer je als bureau ook dingen maakt. We kunnen eerlijker zijn, harder, dan bureaus waarbij dat door elkaar loopt. Het pure onderzoek, daar ben ik voor gevallen.
Wat vind jij nou een coole, goed werkende website of app? En waarom?
Ik vind de braintrainer app Elevate echt heel erg goed gemaakt. Het design gaat uit van micro interacties en transities uit de hoek van gamedesign en zelfs als je maar 3 minuten speelt geeft de app je een goed gevoel. Het voelt heel snel alsof je iets bereikt hebt en iets zinnigs hebt gedaan, maar je wordt tegelijkertijd ook uitgedaagd om een stapje verder te gaan en te blijven oefenen. Dat vind ik heel knap. De site van de NS zit ook echt goed in elkaar. Zeker voor een verscheidenheid aan doelgroepen en de uiteenlopende taken die je op de site moet kunnen volbrengen.
Wat is jouw favoriete website/app functionaliteit? En waarom?
Ik vind het super als een site of app meedenkt en het gebruik van 'de massa' leidend laat zijn in de UX. Het belangrijkste eerst, groot, prominent in beeld. Maar ook de andere gebruikers (de niet-massa) worden gezien, gehoord en bediend. Voor een voorbeeld blijf ik bij de NS. De meeste mensen zoeken de reisplanner - en soms heb je daar haast bij - die is dan ook prominent in beeld. Maar als je op de zoekbalk klikt verschijnt 'vergeten uit te checken' bovenaan als suggestie. Dat vind ik een slimme suggestie, die mensen met een rotdag (want "áaaahgr nee vergeten uit te checken") toch een klein lichtpuntje geeft in de journey doordat ze niet hoeven te zoeken. Verder geeft de site aparte portalen voor internationaal en zakelijk - waarbij je naar een hele andere omgeving geleid wordt zonder afleiding in irrelevante content of functionaliteit. Dat zouden meer sites met verschillende doelgroepen moeten doen.
YourUX bevindt zich midden in Rotterdam. Wat betekent Rotterdam voor jou?
Ik ben een Amsterdammer, maar als we dan toch in een andere stad moeten zitten, dan maar Rotterdam. Het directe van de Rotterdammers kan ik enorm waarderen. Je weet waar je aan toe bent (al moet je soms even goed kijken of ze het serieus bedoelen of alleen om je op de kast te krijgen).