UX test blauw website
Blog
30/10/2023

User test van onze eigen Blauw website: 5 concrete verbeteringen

Vanuit yourUX zijn we als label van Blauw Research betrokken bij diverse UX-vraagstukken. Logisch dus ook dat Caroline, marketing manager bij Blauw, bij ‘ons’ aanklopte met een leuke UX-onderzoeksvraag: hoe ervaren (potentiële) klanten de nieuwe website van Blauw?

Waarom een nieuwe Blauw website?

Het CMS-systeem van de oude Blauw website werd niet meer ondersteund en de website kon ook wel een upgrade gebruiken. Het was dus tijd voor een nieuwe website met een frisse look & feel. Met een stel UX-experts van yourUX in huis kun je natuurlijk niet aankomen met een website die niet aansluit bij de gebruikers 😊. De eerste echte zakelijke samenwerking tussen Blauw en yourUX was dus een feit!  

Een online gebruikerstest met 10 klanten en potentiële klanten van Blauw

Swathi en Esra van yourUX gingen vol enthousiasme aan de slag voor onze interne opdrachtgever. Want ook (of misschien wel juist) bij je collega’s wil je een goeie indruk achterlaten 😊. In 10 online gebruikerstesten gingen zowel klanten als potentiële klanten aan de slag met de website. Belangrijke vragen hierbij waren:

✔️ Welke behoefte heb je? En hoe zoek je ernaar op de website?

✔️ In hoeverre heb je gevonden wat je zocht?

✔️ Hoe heb je deze zoektocht ervaren?

✔️ Past de website bij marktonderzoekbureau Blauw?  

Ondertussen verzamelde onze interne opdrachtgever, het marketing team van Blauw, zich in de meekijkruimte om als klant mee te kijken bij de gesprekken. En dit had meer voordelen dan alleen genieten van lekkere snacks. Zo zagen zij direct waar gebruikers tegenaan liepen en hoe dit hun ervaring beïnvloedde.  

“Super om klanten en potentiële klanten door onze website te zien gaan en daarmee te ontdekken hoe anderen navigeren en wat hen opvalt. Mijn yourUX collega’s aan het werk zien was naast erg leuk ook heel leerzaam, zij stellen zich heel neutraal op zodat je de juiste ongefilterde antwoorden krijgt!”

🔔 Caroline, Marketing Manager bij Blauw  

Top vijf usability problemen op de nieuwe Blauw website en de bijbehorende verbeteracties  

Na afloop van de 10 gebruikerstesten kwamen we in een gezamenlijke evaluatiesessie tot een lijst van de belangrijkste UX-problemen. Een aantal problemen sprongen er bovenuit en daar is de marketingafdeling samen met het website designbureau Flabbergasted mee aan de slag gegaan.  

Lees hieronder de belangrijkste issues, hun impact op de gebruikerservaring en hoe dit is opgelost:

💡 De homepage bevatte teveel witruimte waardoor het leek alsof de pagina niet verder ging onder de fold. Deze witruimte weerhield gebruikers ervan naar beneden te scrollen en hierdoor misten zij belangrijke informatie over wat Blauw kan bieden. Oplossing? Minder witruimte, waardoor de bovenkant van de 4 blokken direct in het gezichtsveld vallen. Dit wekt nieuwsgierigheid en moedigt gebruikers aan verder rond te kijken.

💡 De tekst in het lichtblauw is niet goed leesbaar door het te lage contrast met de achtergrond. Oplossing? Deze lichtblauwe steunkleur wordt nu niet meer gebruikt voor accenten en op sommige plekken is de achtergrondkleur lichtgrijs gemaakt, wat de tekst een stuk prettiger leesbaar maakt.

💡 De menustructuur onder ‘methoden’ in de hoofdnavigatie is te lang en de termen zeggen de gebruikers weinig. Hierdoor was het voor de gebruiker lastig kiezen onder welke knop je moet zijn. Oplossing? Deze menustructuur is aangepast.

💡 Gebruikers verwachten een overzicht van het gehele team bij ‘over ons’, maar moeten hier nu teveel naar zoeken omdat een teampagina ontbreekt. Oplossing? In de navigatie balk bij ‘over ons’ is nu een aparte pagina ‘Ons team’ toegevoegd.

💡 De (te) lange teksten zijn moeilijk scanbaar waardoor de pagina niet uitnodigde om te gaan lezen. En dan is er maar één oplossing: de teksten inkorten en voorzien van scanbare tussenkoppen. Ook misten gebruikers de Blauw-identiteit in de tekst: hoe pakt Blauw onderzoeken precies aan? Daarom gaat Blauw ook aan de slag om de teksten te herschrijven en hierin de herkenbare Blauw-aanpak verduidelijken.

Blauw heeft direct verbeteracties doorgevoerd. Dat kan ook niet anders met onze onderzoekers die Caroline achter de broek aan zitten 😉. De belangrijkste vervolgstap? Wij adviseerden onze Blauw collega’s periodiek een gebruikerstest te doen onder een kleine groep (potentiële) klanten om zo de verbeteringen te toetsen. Dit hoeft niet altijd groots aangepakt te worden. Zelfs door met een handje vol klanten of collega’s aan de slag te laten gaan met de website kun je gebruikerservaringen ophalen.  

Meer weten? Neem een kijkje op de Blauw website of lees hier meer over onze gebruikerstest.

Tot bij de volgende gebruikerstest collega’s van Blauw!  

Iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje

...direct in je mailbox!

test