De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft niet alleen wetten te handhaven, maar legt ook bedrijven uit hoe die regels nu precies in elkaar steken. Dit doet de ACM op verschillende manieren, zoals via de website of in de vorm van een leidraad. De ACM is benieuwd wat het beste werkt voor welke doelgroep. En wat doet de vorm met de gebruikerservaring?
In een leidraad geeft de ACM een overzicht van regelgeving met extra uitleg daarover voor een specifieke groep. Zo geeft een leidraad aanbevelingen of handvatten voor bepaalde marktpartijen. Een van die leidraden is de Leidraad Bescherming Online Consument, kortweg bekend als LBOC (ja, weer een afkorting om te onthouden 😉). In deze leidraad kun je regels vinden over hoe je als bedrijf kan voorkomen dat je online consumenten misleidt.
Onlangs heeft de ACM deze LBOC vernieuwd en nu kan je deze niet alleen in pdf op de website vinden, maar ook in HTML-versie. Daarnaast bevat de website in de basiscontent ook informatie die deels in de LBOC wordt uitgelegd.
De website van de ACM wordt bezocht door verschillende bezoekersgroepen. Zo zijn er algemene bezoekers, maar ook specifieke doelgroepen die speciaal voor de LBOC komen. Denk hierbij aan online ondernemers, juristen en UX-designers. Het vinden van respondenten uit deze specifieke doelgroepen bleek een uitdaging! Daarom sloegen we de handen ineen en dat werkte: via connecties van ACM en ons eigen netwerk konden we ook een aantal deelnemers uit deze specifieke doelgroep bereiken.
Omdat de vraag van de ACM niet alleen gaat over de gebruikerservaring, maar ook over de manier waarop informatie gepresenteerd wordt, kozen we voor een hybride aanpak van fysieke en remote gebruikerstesten. Zo hadden we het beste van beide werelden te pakken:
De gebruikerstest startte met een brede zoektaak die persoonlijk relevant werd gemaakt voor de deelnemer: “Je gaf aan dat informatie over <regels rondom het plaatsen van reviews> voor jou interessant is. Kan je eens laten zien hoe je naar deze informatie op zoek gaat?”.
Zo werd het natuurlijke zoekgedrag zoveel mogelijk uitgelokt, wat ons en ACM waardevolle informatie gaf over hoe de doelgroepen op zoek gaan naar deze informatie. Om er zeker van de zijn dat de volgorde van het tonen van de verschillende vormen van de LBOC geen invloed zou hebben op de resultaten, lieten we de vormen in een willekeurige volgorde zien aan de deelnemers.
Door de visuele rapportage met aanbevelingen die we ontvingen konden we de keuze kan maken welke variant het beste werkt voor welke doelgroep en waar de verbeterpunten liggen. - ACM -
De vier belangrijke conclusies maken duidelijk dat de verschillende doelgroepen van de site verschillende wensen hebben:
Om de resultaten meer te laten leven onder een bredere groep ACM medewerkers werd een videocompilatie gemaakt. Zo kregen zij in ongeveer 5 minuten de belangrijkste conclusies mee én hoorden en zagen zij over welke onderdelen de deelnemers positief of minder positief zijn. Een leuke en gemakkelijke manier om de resultaten van het UX-onderzoek intern te delen!
Wil je kennismaken of heb je nog vragen?
staat voor je klaar!