Met een nieuw design en een andere insteek van de homepage wil de ANWB consumenten eerder bereiken in hun zoektocht naar een vakantie of dagje uit. ANWB wil inspireren en nodigt de bezoeker uit de website te verkennen aan de hand van mooie foto’s van bestemmingen. Zonder dat dit ten koste gaat van de huidige content en bezoekersaantallen.
Om de vraag van de ANWB te beantwoorden, legden wij een klikbaar prototype van de nieuwe website voor aan 15 Nederlanders die er wel eens op uit gaan. In dit online ux-onderzoek gebruikte deelnemers de desktop of mobiele versie van het prototype op hun eigen laptop of smartphone.
Aan de hand van gepersonaliseerde taakopdrachten gingen deelnemers aan de slag. Zo kregen zij bijvoorbeeld de opdracht mee:
"Je gaf net aan dat je in de herfstvakantie een weekendje weg wil. Kun je op deze website op zoek gaan naar een leuke bestemming?"
Designers en marketeers van de ANWB keken online en anoniem mee tijdens het gehele onderzoek. Op deze manier konden zij direct zien hoe deelnemers de verschillende varianten van de nieuwe homepage ervaarden.
Nieuwe insteek van de website werkt goed en deelnemers kregen meteen zin om erop uit te gaan:
De ANWB was zich ervan bewust dat, hoe goed je ux-ontwerpers ook zijn, gebruikers toch vaak net ander gedrag vertonen dan dat je van tevoren hebt bedacht. De medewerkers van de ANWB waren aangenaam verrast dat nieuwe insteek van de website zo goed werkte en deelnemers direct zin kregen eropuit te gaan.
De nieuwe functionaliteiten uit het prototype, zoals: andere zoekfilters, het vereenvoudigen het zoekproces en de nieuwe stijl werden aantrekkelijk gevonden en deelnemers vonden het goed passen bij de ANWB.
Wil je kennismaken of heb je nog vragen?
staat voor je klaar!