ANWB

ANWB uitjes: Hoe ervaren gebruikers het nieuwe prototype?

Met een nieuw design en een andere insteek van de homepage wil de ANWB consumenten eerder bereiken in hun zoektocht naar een vakantie of dagje uit. ANWB wil inspireren en nodigt de bezoeker uit de website te verkennen aan de hand van mooie foto’s van bestemmingen. Zonder dat dit ten koste gaat van de huidige content en bezoekersaantallen.

ANWB uitjes: Hoe ervaren gebruikers het nieuwe prototype?

Opdrachtgever

ANWB

Vraagstuk

Ontwerp valideren

De UX-vraag

?

Lukt het gebruikers om zich vanaf de vernieuwde homepage eenvoudig te oriënteren op dagjes uit, weekendjes weg en vakanties?

Onze aanpak

Online ux-onderzoek met een klikbaar prototype

Om de vraag van de ANWB te beantwoorden, legden wij een klikbaar prototype van de nieuwe website voor aan 15 Nederlanders die er wel eens op uit gaan. In dit online ux-onderzoek gebruikte deelnemers de desktop of mobiele versie van het prototype op hun eigen laptop of smartphone.

Inzicht in gebruikerservaring via taakopdrachten

Aan de hand van gepersonaliseerde taakopdrachten gingen deelnemers aan de slag. Zo kregen zij bijvoorbeeld de opdracht mee:

"Je gaf net aan dat je in de herfstvakantie een weekendje weg wil. Kun je op deze website op zoek gaan naar een leuke bestemming?"

  • Terwijl deelnemers over de website navigeerden vroegen we ze hardop de positieve en negatieve punten uit te spreken.
  • Onze ux-onderzoekers keken online met de deelnemer mee. Zo konden we hun zoektocht in kaart brengen en registreren hoe lang zij deden over de verschillende stappen en waar zij de juiste of de verkeerde conclusie trokken.
  • Om meer verdieping te krijgen vroegen we deelnemers ook naar het waarom van hun keuzes.

Meekijken via livestream

Designers en marketeers van de ANWB keken online en anoniem mee tijdens het gehele onderzoek. Op deze manier konden zij direct zien hoe deelnemers de verschillende varianten van de nieuwe homepage ervaarden.

ANWB uitjes: Hoe ervaren gebruikers het nieuwe prototype?

Het resultaat

Nieuwe insteek van de website werkt goed en deelnemers kregen meteen zin om erop uit te gaan:

  • Concrete en verhelderende inzichten op het gebied van begrip, content, navigatie en look & feel
  • Intensieve samenwerking tussen onze ux-onderzoekers en de ontwerpers en marketeers van de ANWB
  • Alle resultaten in een visueel rapport met de belangrijkste inzichten per onderdeel en prototype

De ANWB was zich ervan bewust dat, hoe goed je ux-ontwerpers ook zijn, gebruikers toch vaak net ander gedrag vertonen dan dat je van tevoren hebt bedacht. De medewerkers van de ANWB waren aangenaam verrast dat nieuwe insteek van de website zo goed werkte en deelnemers direct zin kregen eropuit te gaan.

De nieuwe functionaliteiten uit het prototype, zoals: andere zoekfilters, het vereenvoudigen het zoekproces en de nieuwe stijl werden aantrekkelijk gevonden en deelnemers vonden het goed passen bij de ANWB.

Maarten van den Broek

Maarten van den Broek

Business Lead YourUX

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Maarten

staat voor je klaar!