Rabobank

Hoe kan Rabobank de website 'IkGaStarten' redesignen zonder afbreuk te doen aan de huidige conversie?

De Rabobank wil voor 'IkGaStarten', het kennisplatform voor startende ondernemers, een nieuwe website ontwikkelen. Het nieuwe ontwerp moet passen bij de merkrichtlijnen en mag geen afbreuk doen aan de huidige conversie. Rabobank heeft ons gevraagd om twee nieuwe ontwerpen van landingspagina's aan startende ondernemers voor te leggen.

Hoe kan Rabobank de website 'IkGaStarten' redesignen zonder afbreuk te doen aan de huidige conversie?

Opdrachtgever

Rabobank

Vraagstuk

Bestaand product verbeteren

De UX-vraag

?

Heeft de nieuwe look & feel impact op de gebruikerservaring van de 'IkGaStarten' website en wordt de Rabobank hierin herkend?

Onze aanpak

Via een gemodereerd online gebruikersonderzoek kregen we inzicht in hoe de deelnemers de website gebruikten. Tijdens het onderzoek zijn vier klikbare prototypes voorgelegd aan startende ondernemers. Aan de hand van diverse opdrachten hebben deze ondernemers de website gebruikt.

De deelnemers waren niet op de hoogte dat Rabobank de opdrachtgever was. Zo kon zuiver de herkenbaarheid in de stijl en de invloed op de beleving van de website getoetst worden. Ook keken we naar het gebruik van nieuwe functies en wat deelnemers van de inhoud vonden.

  • Online gesprekken om snel en gemakkelijk in contact te komen met ondernemers
  • Directe inzichten voor Rabobank tijdens het meekijken
  • Na elk interview een korte pauze om samen inzichten te bespreken en daar waar nodig de focus bij te sturen
Hoe kan Rabobank de website 'IkGaStarten' redesignen zonder afbreuk te doen aan de huidige conversie?

Het resultaat

Een gevalideerde keuze maken én bruikbare tips voor het optimaliseren van het gebruiksgemak:

De Rabobank heeft door het onderzoek diepgaand inzicht gekregen op zowel het begrip, de inhoud, de navigatie en de vormgeving van beide designs. Specifiek is ingezoomd op het begrip en de gebruiksvriendelijkheid van bepaalde functionaliteiten.

  • Snelle rapportage wat paste in het strakke tijdschema van de opdrachtgever
  • Teamwork tussen onze UX-onderzoekers en de content marketeers, interaction designer en UX-designer van Rabobank
  • Een visuele rapportage met duidelijke argumenten die hielpen bij het maken van de juiste keuze voor een ontwerp.

Maarten van den Broek

Maarten van den Broek

Business Lead YourUX

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Maarten

staat voor je klaar!