Om Gen-Z nóg meer naar haar platform te trekken overweegt bol om influencers hun eigen bol 'ingang' (front) te geven waar ze spullen in de etalage zetten. Maar voordat bol groots inzet op deze storefronts wil ze zekerheid. Zit de doelgroep hierop te wachten? En welke features, functionaliteiten en vorm heeft het concept nodig om aan te slaan? YourUX vroeg reacties uit op een prototype en vond bevestiging dat storefronts zowel bij influencers als Gen-Z consumenten in de smaak vallen.
Vijf creators en vijf deelnemers uit Gen-Z werden online geïnterviewd volgens het trechtermodel (van algemeen naar specifiek) en met de focus op gedrag (wat doe jij en waarom doe je dat). Door de drijfveren in beeld te brengen kunnen we reacties beter interpreteren en in context plaatsen. Tot slot gaven we een demonstratie van het concept, de werking, verschillende visuele vormen en de mogelijkheden. We vroegen door wat de doelgroep verwacht en vindt van de verschillende elementen. Waar wordt de doelgroep enthousiast van en waarom?
We leerden dat het concept in de kern goed aansluit bij de behoefte van beide doelgroepen. Creators vinden het makkelijk om naar één winkel door te verwijzen (in plaats van verschillende winkels voor verschillende spullen) en zien bol als een winkel die vrijwel alles verkoopt. Gen-Z slaat vooral aan op de persoonlijke aanbevelingen, reviews en productbeschrijvingen die ze van creators verwachten. We zien dat de creators bereid zijn om hun storefront persoonlijk te maken, maar ook dat het makkelijk moet zijn om dit te doen en dat ze alleen bereid zijn te investeren in het maken van extra content als dit in verhouding staat met de opbrengsten.
Deze inzichten vertaalden we naar concrete aanbevelingen voor bol. Bijvoorbeeld vrijheid geven met betrekking tot de kleurstelling, beeld en informatie die bij producten getoond wordt; de creators moeten van hun etalage een 'inspirerende plek' kunnen maken die past bij hun persoonlijke brand. Tegelijkertijd moeten de fronts ook makkelijk in te richten zijn voor een verkoper die zelf (nog) niet veel content toevoegt.
“YourUX heeft ons op vrij korte termijn kunnen helpen door hun UX expertise beschikbaar te stellen om het concept te testen onder de doelgroepen. Het onderzoek is kundig uitgevoerd en de uitkomsten zijn grondig onderbouwd, wat ons in staat stelde het concept verder uit te kunnen bouwen.”
Één van de dingen die we leerde; de term influencers is 'uit', tegenwoordig hebben we het over creators. Verder schiet bol helemaal raak met dit concept en gaven we aandachtspunten mee voor de finishing touch om het concept goed te laten landen.
Wil je kennismaken of heb je nog vragen?
staat voor je klaar!