Broodfonds

Hoe kan Broodfonds haar ledenplatform aantrekkelijker maken?

Hoe kan Broodfonds haar ledenplatform aantrekkelijker maken?

Opdrachtgever

Broodfonds

Vraagstuk

Bestaand product verbeteren

De UX-vraag

?

Hoe kijken leden naar het portaal en hoe kan gebruik hiervan aangemoedigd worden?

De BroodfondsMakers willen het interne portaal beter laten aansluiten bij de behoeften van de meer dan 31.600 leden die zij hebben. Dankzij een online survey en focusgroepen brachten wij in kaart hoe nu tegen het portaal wordt aangekeken en wat concrete stappen zijn voor verbetering.

Vragenlijst: Hoe wordt het portaal gezien?

In het portaal van Broodfonds kunnen leden en bestuursleden veel zaken regelen, zoals het inzien van bestanden en gegevens. Echter, veel leden maken naast het portaal ook gebruik van andere communicatievormen; ze bellen elkaar, of ze gebruiken e-mail. Het is vanwege de deels privacygevoelige informatie belangrijk dat informatie zo veel mogelijk binnen het portaal uitgewisseld wordt.

Met dit onderzoek hebben wij:

  • Een grote groep leden inspraak gegeven in de ontwikkeling van het portaal dat zij gebruiken.
  • Onderzocht hoe leden communiceren met elkaar en hun bestuur.
  • Inzicht gekregen in hoe het portaal gebruikt wordt.
  • Kansen in kaart gebracht om het portaal te verbeteren.
  • Handvatten gegeven voor communicatie rond het thema informatie-uitwisseling.
  • Het onderzoek begon met een vragenlijst die uitgestuurd is naar ruim 5000 leden en ingevuld werd door 616 leden. Op basis van de vragenlijst zijn gespreksonderwerpen bepaald en leden en bestuursleden uitgenodigd voor vervolgonderzoek. 

We waren erg onder de indruk van de zeer professionele begeleiding van het YourUX team. De scherpe vragen, de strakke planning en sterke analyses. Het heeft ons veel gebracht waar we volop mee vooruit kunnen. Daarnaast vonden we de samenwerking heel fijn. Een integer, vakkundig en warm team!” - Oprichters BroodfondsMakers

Focusgroepen: Wat moet er dan anders?

Wij hebben 3 focusgroepen georganiseerd om verschillende meningen en achterliggende motivatie te ontdekken. In deze focusgroepen zetten wij mensen bij elkaar die in gesprek gingen over het Broodfonds en het portaal. Wij zijn met deze groepen langs verschillende taken gegaan die zij moeten uitvoeren op het portaal. Hierdoor wisten we wat zij hieraan fijn vonden werken, wat nog obstakels zijn, en wat kansen zijn om het portaal beter te maken.

Doordat de mensen in de focusgroep ieder hun eigen referentiekader, meningen en gewoontes hebben, gaan ze met elkaar in gesprek en dagen ze elkaar uit op een natuurlijke manier. Dit zorgt voor veel inzicht in hoe zij informatie uitwisselen, maar laat ook zien waarom ze dat doen en in welke mate de keuze om iets wel of niet op het portaal te doen bewust gemaakt wordt.   

De BroodfondsMakers konden meekijken via een spiegelwand in een aparte ruimte en kregen hierdoor een goed beeld van de afwegingen die hun leden en bestuursleden maken. Het was motiverend om te zien hoe gepassioneerd mensen zijn over het Broodfonds en hoe erg zij de BroodfondsMakers waarderen, ondanks dat er altijd iets beter kan.

Hoe kan Broodfonds haar ledenplatform aantrekkelijker maken?

Verbeterpunten die het verschil maken

De resultaten van de vragenlijst en focusgroepen hebben antwoord gegeven op deze vragen:

  1. Hoe wordt nu gekeken naar het portaal? Waarom wordt het wel en niet gebruikt?
  1. Waar zit de toegevoegde waarde? Welke nieuwe functies moeten ontwikkeld worden?
  1. Hoe kunnen obstakels weggenomen worden? Wat moet er veranderd worden?

Samen met de BroodfondsMakers hebben we op basis van deze inzichten een prioriteitenmatrix gevuld met concrete actiepunten. De BroodfondsMakers kunnen hiermee aan de slag en zowel kleine als grote verbeteringen op de routekaart zetten voor de toekomst.

Jephta Peijs

Jephta Peijs

Lead User Experience Research

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Jephta

staat voor je klaar!