Public Spaces (NPO)

Wat vinden Nederlanders van de nieuwe tool van Public Spaces om fake-nieuws tegen te gaan?

Public Spaces zit in de testfase van een nieuwe tool: Proof of Provenance. Hiermee kunnen lezers van online teksten achterhalen wie de oorspronkelijke auteur is van de informatie op de pagina en controleren of deze nadien is bewerkt en door wie. Met een combinatie van een concept- en een gebruikersonderzoek hielpen wij Public Spaces en de publieke omroep inzicht te krijgen in hoe potentiële gebruikers het concept én de tool ervaren. Zo kan Public Spaces deze tool verder doorontwikkelen en uitrollen in het online medialandschap.

Wat vinden Nederlanders van de nieuwe tool van Public Spaces om fake-nieuws tegen te gaan?

Opdrachtgever

Public Spaces (NPO)

Vraagstuk

Ontwerp valideren

De UX-vraag

?

Hoe waardeert men het concept van Proof of Provenance?

Onze aanpak

In een concept test met 8 online 1-op-1 interviews gingen onze ux-onderzoekers in gesprek met Nederlanders die geïnteresseerd zijn in onderzoeksjournalistiek.

Inzicht in gedrag rondom nieuwsconsumptie

Het eerste deel van het gesprek richtte zich op nieuwsconsumptie en nepnieuws. Zo vroegen we naar welke informatiebronnen iemand gebruikt, welke favoriet is en waarom. Ook gingen we in op hoe men omgaat met nepnieuws en hoe iemand de ‘echtheid’ van een bron achterhaald.  

Daarna las de deelnemer de introductie tekst over de tool en werd gevraagd om in eigen woorden uit te leggen wat het inhoudt. Op deze manier konden we het begrip van het concept bij de deelnemer toetsen.  

Gebruikers aan de slag met de tool

Na het uitspreken van de verwachtingen van de tool, gingen de deelnemers aan de slag. Via een link konden ze een testversie van de tool downloaden.

Samen bekeken we enkele webpagina’s van de publieke omroep op het gebied van onderzoeksjournalistiek. Doordat de deelnemer zijn/haar scherm deelde, konden zowel de onderzoeker als de opdrachtgever meekijken.  

Tijdens het gebruik van de tool werd gesproken over:  

  • of de tool overeenkomt met de verwachtingen
  • wat men van de tool vindt (op functioneel en emotioneel vlak)  
  • of men de tool in de toekomst zou gebruiken  
  • wat de belangrijkste verbeterpunten zijn  

Tussen de gesprekken door hadden de onderzoekers contact met de opdrachtgever. Zo konden we in de daaropvolgende gesprekken specifieke punten verder uitvragen.  

Wat vinden Nederlanders van de nieuwe tool van Public Spaces om fake-nieuws tegen te gaan?

Het resultaat

In een debrief zijn de eerste inzichten besproken, waarna onze UX-onderzoekers in een piramidesessie de belangrijkste bevindingen op een rij zette.

En wat viel op? 4 resultaten op een rij:  

  • waardering voor het concept: die is er, maar het concept roept tegelijkertijd ook vragen op  
  • gebruiksvriendelijkheid: kleine usability problemen, zoals onduidelijke iconen  
  • vormgeving: contrast is soms laag, wat leesbaarheid belemmerd  
  • inhoud: de tool mag nog iets beter geïntroduceerd worden

In een korte rapportage met aanbevelingen voor het concept en de uitvoering gaven wij NPO en Public Spaces advies. Zo konden zij onderbouwde keuzes maken voor de verdere ontwikkeling van het concept.  

Maarten van den Broek

Maarten van den Broek

Business Lead YourUX

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Maarten

staat voor je klaar!