Evides

Wat zit er in mijn drinkwater? Een concepttest naar de nieuwe drinkwater tool van Evides

Evides heeft een nieuwe online tool ontwikkeld waarmee je als klant precies kan checken welke stoffen en eigenschappen drinkwater bevat. Het is als een kijkje nemen op het etiket van een flesje water, maar dan digitaal. Voordat Evides deze tool lanceert, wil Evides eerst weten wat klanten ervan vinden. Wat doet die informatie met ze? Vinden ze het handig of juist overweldigend? Wij zijn aan de slag gegaan om te ontdekken hoe klanten deze drinkwater tool beleven en om erachter te komen op welke gebieden de usability nog verder kan worden verbeterd.

Wat zit er in mijn drinkwater? Een concepttest naar de nieuwe drinkwater tool van Evides

Opdrachtgever

Evides

Vraagstuk

Ontwerp valideren

De UX-vraag

?

Wat voor invloed heeft de tool op hoe Evides klanten de kwaliteit van hun drinkwater ervaren?

Onze aanpak

Voor deze concepttest verlieten onze UX-experts Sanne en Esra het vertrouwde YourUX lab. Deze maakte plaats voor een tijdelijk UX-lab bij Evides op kantoor. Dat betekende niet alleen een interessante verandering voor ons, maar ook een unieke kans voor klanten om eens een bezoekje aan het hoofdkantoor te brengen. In 8 individuele interviews zochten we naar antwoorden op de vragen. Na een korte inventarisatie van de rol van drinkwater in het dagelijks leven van de deelnemers, namen we ze mee naar de tool. Eerst zonder enige uitleg, om te zien of ze snapten waar ze beland waren.  

Tijdens de concepttest keken we niet alleen naar hoe deelnemers de tool ervaren op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en vormgeving, maar ook in hoeverre klanten behoefte hebben aan deze informatie. Hoe voelen ze zich bij het idee dat Evides deze details met hen deelt? Wat doet dat met ze? Zo gingen we diepte in waardoor we beter begrijpen hoe de tool wordt gebruikt, maar ook welk effect het heeft op gebruikers.  

De inzichten uit de test geven ons vertrouwen in de manier waarop we de tool hebben ontwikkeld en de kans om deze verder te verbeteren” – Marketing manager Evides  
Wat zit er in mijn drinkwater? Een concepttest naar de nieuwe drinkwater tool van Evides

Het resultaat

Het resultaat in een notendop

Na een dag van intensief onderzoek, hebben we samen met Evides de belangrijkste inzichten doorgesproken, waardoor deze meteen concreet werden. De rode draad hebben we verder uitgewerkt met een diepgaande analyse. De vruchten van ons werk? Een kort, visueel pakkend rapport in twee delen. Het eerste deel behandelt het sentiment rondom het concept, terwijl het tweede deel zich richt op de usability issues. Deze inzichten stellen Evides in staat om weloverwogen beslissingen te nemen bij de verdere ontwikkeling van het concept.  

Concrete inzichten op een rij

  • Sentiment: klanten gaan niet proactief op zoek naar informatie over hun drinkwaterkwaliteit, maar de informatie die ze in de tool vinden stelt hen wel gerust.
  • Usability: de termen ‘min. Wettelijk norm*’ en ‘max. Wettelijk norm*’ roepen vragen op. De uitleg van de termen staat onder de volledige lijst met stoffen en waardoor de connectie met de term zelf ontbreekt. Hierdoor blijft het voor sommige gebruikers onduidelijk wat deze termen inhouden.  

Ondertussen is Evides aan de slag gegaan met het doorvoeren van verbeteringen. Benieuwd naar het resultaat? Neem hier een kijkje

Maarten van den Broek

Maarten van den Broek

Business Lead YourUX

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Maarten

staat voor je klaar!