Intermaris wil 80% van haar ruim 122.000 klantcontact-momenten digitaal laten verlopen. Op dit moment is dat percentage nog veel lager. Dankzij interviews heeft YourUX ontdekt hoe de communicatie en website verbeterd kan worden om website gebruik te stimuleren.
Veel bewoners van woningcorporatie Intermaris nemen telefonisch contact op voor hulp of vragen, terwijl veel van deze zaken ook sneller en eenvoudiger via de website geregeld kunnen worden. Intermaris heeft als doel om 80% van de klantcontacten digitaal te laten verlopen – maar daarvoor is meer nodig dan alleen een goed werkende website.
Om écht te begrijpen waarom bewoners bellen in plaats van digitaal contact zoeken, voerden wij met 9 bewoners diepte-interviews uit. We spraken mensen die openstaan voor online contact, maar dit in de praktijk nog weinig doen. Mensen die altijd liever bellen en geen intentie hebben om dat te veranderen, sloten we bewust uit. Voor hen blijft Intermaris telefonisch bereikbaar.
We kozen voor interviews omdat dit dé methode is om gedrag, motivatie en onderliggende behoeften bloot te leggen – essentieel bij gedragsverandering zoals kanaalkeuze.
Tijdens de gesprekken kwam spontaan een lopende pilot van Intermaris ter sprake, waarbij bewoners digitale inzage kregen in hun meldingen. De reacties waren opvallend positief: bewoners waardeerden het overzicht, de snelheid én de eigen regie. Die ervaring gaf nieuwe aanknopingspunten voor het verbeteren van de website.
De mogelijkheid om te kunnen meekijken en luisteren gaf ons mooie nieuwe inzichten. Wat een kunst van Jephta en Melvin om het overzicht te bewaren en op natuurlijke wijze de gesprekken te leiden. - Intermaris
Het onderzoek leverde inzichten op die verder gaan dan alleen het verbeteren van de website. Het hielp Intermaris om te begrijpen hoe bewoners keuzes maken, welke behoeften daarin meespelen, en waar vertraging of frustratie ontstaat.
We gaven antwoord op vragen als:
De inzichten gaven Intermaris houvast op meerdere vlakken:
Doordat veel aanbevelingen direct toepasbaar waren, kon Intermaris snel aan de slag met optimalisaties, terwijl ze ook strategische keuzes onderbouwd op de planning konden zetten.
Het onderzoek zorgde ervoor dat Intermaris nu met nog meer begrip en gerichte actie toewerkt naar hun doel: 80% van de klantcontacten digitaal, zónder afstand te creëren.
We kozen voor interviews omdat dit dé methode is om gedrag, motivatie en onderliggende behoeften bloot te leggen – essentieel bij gedragsverandering zoals kanaalkeuze.
Tijdens de gesprekken kwam spontaan een lopende pilot van Intermaris ter sprake, waarbij bewoners digitale inzage kregen in hun meldingen. De reacties waren opvallend positief: bewoners waardeerden het overzicht, de snelheid én de eigen regie. Die ervaring gaf nieuwe aanknopingspunten voor het verbeteren van de website.
De mogelijkheid om te kunnen meekijken en luisteren gaf ons mooie nieuwe inzichten. Wat een kunst van Jephta en Melvin om het overzicht te bewaren en op natuurlijke wijze de gesprekken te leiden. - Intermaris
Wil je kennismaken of heb je nog vragen?
staat voor je klaar!